Boek recensie: Hoe word je 100?

Sinds ik veganistisch ben, ben ik ook heel erg geïnteresseerd geworden in gezonde voeding. Ik wil er alles over weten en het onderwerp van verschillende kanten bekijken. Toen ik ongeveer een maand geleden het boek “Hoe word je 100?” bij mijn ouders in de boekenkast tegenkwam vroeg ik dan ook direct of ik het boek mocht lenen. Dat mocht, en zo ben ik gelijk begonnen met lezen.

Het boek “Hoe word je 100?” is geschreven door William Cortvriendt. Cortvriendt is een Nederlandse arts met veel ervaring in onderzoek. In zijn boek wil Cortvriendt zijn lezer ervan overtuigen van de kracht van voeding op de vele welvaartsziekten die onze maatschappij kent. Het schrijven van het boek begon bij het kijken naar de levensstijl van zijn eigen ouders, over hoe zij gezond oud zijn (geworden). Vervolgens is hij kritisch op de geneeskunde die meer bezig is met ziektes door middel van operaties en medicijnen te behandelen, dan met daadwerkelijk te kijken naar wat de oorzaak van de ziektes zijn en hoe deze vanuit de kern behandelt kunnen worden.

Het boek is erg theoretisch en gaat bijvoorbeeld erg in op hoe het lichaam werkt, en wat de invloed van voeding daarop is. Het is dus echt een boek waar je even voor moet gaan zitten. Door de vele onderzoeken die er benoemd en uitgelegd worden zie je af en toe de bomen het bos namelijk niet meer. Toch vind ik het van toegevoegde waarde dat Cortvriendt de onderzoeken die hij voor het boek gebruikt heeft zo duidelijk toelicht. Dit geeft de theorie en de onderzoeken wat meer context.

De onderwerpen die in het boek voorbij komen zijn de invloed van koolhydraten, vetten en eiwitten op het lichaam, de rol van voeding als het gaat om je bloeddruk en cholesterol en over de invloed van verschillende voedingsmiddelen op je gezondheid. Bijvoorbeeld: restaurant eten, koffie, thee, kruiden en zout.

Ik vond het een erg leuk en interessant boek om te lezen. Het heeft mij best veel tijd gekost om er doorheen te komen (ik lees dan ook niet zo snel), maar dat was het zeker waard. Ondanks dat het boek niet helemaal aansluit bij mijn plantaardige visie op eten heb ik er veel van geleerd. Veel dingen komen namelijk alsnog overeen. Volgens het boek zou je namelijk moeten gezond eten en afvallen door:

• Industrieel bereide producten vermijden.
  • Zoete voedingsmiddelen die zouden kunnen leiden tot verslaving vermijden.
  • Het vermijden van het drinken van frisdrank en voorverpakte vruchtendranken.
  • Het meer eten van groente, fruit en gezonde vetten (uit noten en vis).
  • Vermijd overeten en begin niet aan diëten die een jojo-effect zullen veroorzaken.

Hier ben ik het allemaal wel mee eens (op dat het eten van vis nodig is na dan).

Als het gaat om het eten van dierlijke producten kun je dit volgens dit boek gewoon blijven doen voor je gezondheid. Wat vlees betreft worden er in het boek wel onderzoeken benoemd die laten zien dat het eten van (voornamelijk rood) vlees ziektes als borstkanker kunnen veroorzaken. Daarnaast wordt benoemd dat plantaardige eiwitten over het algemeen gezonder zijn dan dierlijke. Op basis van deze onderzoeken wordt geconcludeerd dat je beter niet te veel, en zeker niet te veel rood vlees of bewerkt vlees moet eten. Je hoeft vlees echter niet helemaal uit je dieet te verwijderen. Melk en ook yoghurt kun je volgens het boek gewoon eten/drinken, dit is ook goed voor je vanwege de calcium die er in zit. Over eieren spreekt het boek zich niet heel duidelijk uit.

Zoals ik al eerder beschreef vond ik het een interessant boek om te lezen. Het leest lekker weg ondanks de vele theorie. Ik vond het erg leuk om een kijkje te nemen naar Cortvriendt’s perspectief op voeding. Ik kan het boek daarom zeker aanraden om eens te lezen!

Hebben jullie het boek gelezen? En wat vonden jullie ervan?

Liefs,
Ilse