Chiazaad vs. lijnzaad

Elke ochtend doe ik door mijn havermout of smoothie bowl een eetlepel lijnzaad voor de omega 3 vetzuren. Ik koos voor lijnzaad in plaats van voor chiazaad omdat ik de naam beter kon onthouden waardoor ik het sneller in de supermarkt kon vinden. Later ging ik mij echter afvragen wat de verschillen zijn tussen lijnzaad en chiazaad. Ik zocht dit uit en vandaag deel ik de resultaten met jullie!

Chia- en lijnzaad lijken eigenlijk best wel op elkaar. Ze zijn beide dan ook erg gezond en een bron van onder andere eiwitten, calcium en omega 3. Vooral die laatste is erg interessant omdat veel mensen in Nederland een verkeerde verhouding van omega 3 en omega 6 binnenkrijgen. Deze verhouding is bij veel rond de 1:10 en gaat soms wel richting de 1:30, waarbij ze dus veel meer omega 6 binnenkrijgen dan omega 3. Ideaal gezien zou deze verhouding 1:1 zijn. Deze verhouding is zo verstoord doordat we vooral veel plantaardige oliƫn maar bijvoorbeeld ook noten eten. Daarentegen eten we bijna geen vette vis, lijnzaad, chiazaad of algenolie. Om die reden wordt dan ook door het voedingscentrum aangeraden om 1 keer per week vette vis te eten. Nu heb ik als veganist zo mijn redenen om geen vis te eten, dus moest ik op een andere manier aan mijn omega 3 vetten komen. En daar zijn lijn- en chiazaad of een algenolie capsule (als supplement) ideaal voor. Door de inname van omega 6 te beperken en meer omega 3 te eten, kun je jouw verhouding van omega 3 op 6 al heel veel verbeteren. (1)

Waarom een goede verhouding tussen omega 3 en 6, en dus het eten van meer omega 3 zo goed voor je is? Uit onderzoek blijkt dat omega-3 vetzuren de kans op kanker, hart en vaatziekten, dementie en psychische ziekten kan verkleinen. Het is dus niet voor niets waarom chia- en lijnzaad worden gezien als superfoods. Een eetlepel lijnzaad per dag door mijn ontbijtje, verbeterd mijn gezondheid. Daar doe ik het voor! (2)

Goed, volgens mij heb ik nu wel duidelijk gemaakt waarom het belangrijk is om dagelijks een eetlepel chia- of lijnzaad te eten. Nu gaan we verder in op de verschillen tussen de twee zaadjes. Ze zijn beide gezond maar welke kun je het beste nemen?

Chia- en lijnzaad


(3, 4)

Als je kijkt naar bovenstaand schema zie je dat chia- en lijnzaad erg op elkaar lijken. het grootste verschil is dat lijnzaad meer omega 3 bevat en dat chiazaad meer calcium bevat. Op de andere punten scoort lijnzaad net iets beter dan chiazaad maar het verschil is daarin kleiner. Welk product je daarom het beste kan kiezen is afhankelijk van wat jij het belangrijkst vindt: meer calcium of meer omega 3? Mijn voorkeur gaat naar lijnzaad met meer omega 3 omdat ik mijn dagelijkse behoefte aan calcium vaak al binnen krijg door onder ande sojamelk (waar het aan is toegevoegd) en bladgroenten. Het binnenkrijgen van voldoende omega 3 ten opzichte van de omega 6 die ik eet is voor mij daarom belangrijker. Bovendien is lijnzaad ook een stuk goedkoper dan chiazaad, toch ook wel een fijn voordeel!

Hoe komen jullie aan jullie omega 3? Kiezen jullie voor lijnzaad, chiazaad of voor een algenolie capsule?

Liefs,

Ilse

Bronnen:

  1. Boek: Gezonde voeding, Mirella Dresch
  2. Boek: Hoe word je 100? William Cortvriendt.
  3. http://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3061/2
  4. http://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3163/2
Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *